Sunday, March 6, 2016

نگاهی به نسل تولید شده پی در پی موترهای فروشی تویوتا کرولا در پنجاه سال اخیر Take a look at 50 Year Evolution of Toyota Corolla Best Selling Cars

تویوتا کرولا "Toyota Corolla Cars"  نام مجموعه‌ ای از موتر های کامپکت Compact است که در سال ۱۹۶۶ میلادی توسط تویوتا معرفی شد و همچنان تولید می‌ شود. بیش از ۳۹ میلیون کورولا در مدل‌ هایی متفاوت تا سال ۲۰۱۲ به فروش رسیده‌ اند و هنوز فروش این موتر ادامه دارد. محبوبیت و مقبولیت این موتر به حدی است که مثلاً در کشور افغانستان، کرولا Corolla تبدیل به نام عام شده و به تمامی  موترهای کامپکت و سدان،  بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده، واژه کرولا اطلاق می‌ شود.نیازمند منبع تویوتا کرولا پرفروش‌ ترین موتر جهان است. تا ماه جولایی ۲۰۱۳ میلادی بیش از۴۰ میلیون عراده از این موتر به فروش رسیده است.

نسل های پی در پی موترهای تویوتا کرولا:Toyota Corolla Cars Generations

تویوتا کرولا (ای۱۰) Toyota Corolla E10 موتری است که در سال‌ های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ در تویوتا، آیچی و ژاپن و استرالیا تولید شده‌ است.
Toyota Corolla Car E10 Kabul Afghanistan
Toyota Corolla Car E10
طراحی انجن این موتر ها سمت جلو محور عقب بوده است. سیستم گیربکس آن ۲ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.

تویوتا کرولا (ای۲۰) Toyota Corolla E20 موتر است که در سال‌ های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸در تویوتا، آیچی، ژاپن و استرالیا و جاکارتا و اندونیشیا تولید شده‌ است.

Toyota Corolla vehicles old model Kabul
Toyota Corolla Car E20
طراحی انجن های این موتر جلو محور عقب بوده و وزن آن در حالت طبیعی ۷۷۰ کیلوگرم (۱٬۶۹۸ پوند) است. سیستم گیرباکس Gear-Box آن ۴ دنده به صورت دستی است.

تویوتا کرولا (ای۳۰) Toyota Corolla E30 موتری است که در بین ۱۹۷۴ و ۱۹۸۱ در تویوتا، آیچی و ژاپن و استرالیا تولید شده‌ است.

Afghanistan cars for sale
Toyota Corolla Car E30
طراحی انجن این موتر در قسمت پیشروی موتر بوده و اکسل در عقب بوده است. سیستم گیربکس آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.

موترهای تویوتا کرولا (ای۷۰) Toyota Corolla E70 در سال ‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴در تویوتا، آیچی، ژاپن و استرالیا تولید شده‌ است.
Red Class Toyota Corolla Car Kabul
Toyota Corolla E70 Car
.طراحی انجن این موتر در قسمت پیشروی موتر و اکسل در عقب آن بوده است

موتر های تویوتا کرولا (ای۸۰) Toyota Corolla E80 که در سال ‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷در تویوتا، آیچی، ژاپن، فیلیپین، دوربان و آفریقای جنوبی تولید شده‌ است.
1980s Toyota vehicles Afghanistan
Toyota Corolla E80 Car
طراحی انجن این موتر در قسمت پیشروی موتر بوده و تیرات هم از سمت پیشروی موتر محرک بوده است، هر چهار .
.تیر چرخ محرک بوده است. سیستم گیرباکس آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است

موتر های تویوتا کرولا (ای۹۰) Toyota Corolla E90 Cars که در سال‌ های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲در کانادا، ایالات متحده آمریکا، تویوتا، آیچی، 
ژاپن، دوربان، آفریقای جنوبی، فیلیپین، اندونیشیا و استرالیا تولید شده‌است. انجن این موتر در قسمت پیشروی موتر بوده و اکسل هم در پیشروی بوده است، هر چهار تیر چرخ محرک بوده است.
1990 Toyota motor car Kabul Afghanistan
Toyota Corolla Car E90
تویوتا کرولا (ای۱۰۰) Corolla E100 Cars موتری است که در سال‌ های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ در کانادا، ایالات متحده آمریکا، تویوتا، آیچی، ژاپن، دوربان، آفریقای جنوبی، فیلیپین، اندونیشیا، آداپازاری، ترکیه، استرالیا و نیوزیلند تولید شده‌ است
Red Toyota car 1990 model Afghanistan
Toyota Corolla E100 Car
موترهای تویوتا کرولا (ای۱۱۰)  Corolla Cars E110 در سال‌ های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در کانادا، آداپازاری، ترکیه، تویوتا، آیچی، ژاپن، دوربان، آفریقای جنوبی، برزیل، فیلیپین، اندونزی و آرژانتین تولید شده‌ است
Toyota Corolla car E110
Toyota Corolla Car E110
تویوتا کرولا (ای۱۲۰) E120 Toyota Corolla Cars موتری است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون در تویوتا، آیچی، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، دوربان، آفریقای جنوبی، بریتانیا، آداپازاری، ترکیه، تیانجین، جمهوری خلق چین، تایپه، 
جمهوری چین، جمهوری چین، بنگالورو، هند، شاه عالم، مالزی، کراچی، پاکستان، داکا، بنگلادش، فیلیپین، تایلند، ویتنام، برزیل، ونزوئلا، اندونزی، کانادا و آرژانتین تولید شده‌است.
Toyota Corolla E120 Car Kabul
Toyota Corolla E120 Car
 این موتر های تویوتا حرکت از سمت پیشرو دارند و طول آن در حالت طبیعی ۴٬۳۷۰ میلیمتر (۱۷۲٫۰ اینچ)، عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۷۷۰ میلیمتر (۶۹٫۷ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۶۲۰ میلیمتر (۶۳٫۸ اینچ) است.

تویوتا کرولا (ای۱۴۰) E140 Corolla Toyota Cars موتر های است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون در کانادا، تویوتا، آیچی، استان آیچی، ژاپن، دوربان، آفریقای جنوبی، آداپازاری، ترکیه، تیانجین، جمهوری خلق چین، تایپه، جمهوری چین، هند، شاه عالم، مالزی، کراچی، پاکستان، فیلیپین، تایلند، ویتنام، برزیل، ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا، اندونزی، استان شیزوئوکا، ژاپن، ژاپن و آرژانتین تولید شده‌ است.

طراحی انجن به سمت پیشروی موتر شده و همچنان تیرات از پیشرو حرکت می کنند و اکسل به سمت عقب جاگزین شده و طول آن در حالت طبیعی ۴٬۳۹۰ میلیمتر (۱۷۲٫۸ اینچ)، عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۶۹۵ میلیمتر (۶۶٫۷ اینچ)و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۴۷۵ میلیمتر (۵۸٫۱ اینچ) است. سیستم گیربکس آن ۶، ۵، ۵، ۴و ۶ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
toyota corolla car E140 new model Kabul
Toyota Corolla Car E140
در عالم موتر، محصولاتی وجود دارند که آینه تمام نمای تکامل و پیشرفت‌ اند. موتر های که جمیع محسنات را دارا بوده اما معایب آنها سخت 
محدود است؛ شاید بتوان مدل کرولای تویوتا را از این دسته به‌ حساب آورد، موتر که زیبایی و شکوه را به همراه دوامی افسانه‌ ای داراست و در مقایسه با دیگر موتر ها کمتر رقابت را می‌ توان یافت که قابل قیاس با او باشد.

در مدت پنجاه سال که از ورود موتر های تویوتا به بازار های جهانی می‌ گذرد همواره حرکت تدریجی و رو به رشدی را از خالقان این موتر شاهد بوده‌ ایم، در هر نسل، از تغییرات کلی سخت اجتناب گردیده ولی در عین حال از دستاورد های جدید عالم نیز بهره گرفته شده و در جای آن تازگی به دور از دل‌ زدگی به کار رفته است؛ این امر هم خودش به تنهایی دستاورد مهمی است، زیرا پیش از آن بسیار دیده شده که برخی از موتر ها، در یک وقتی از زمان، تمامی عالمیان را به جوش و خروش درآورده‌ اند ولی نسل‌ های بعدی آنها نتوانسته آن حس پیشین را دوباره در  میان دوستدارانش زنده نماید؛ حسی ناشی از هیجان و تازگی و اینکه برای دیدن موتر مورد علاقه‌ ات بی‌تاب و بی قرار شوی. 

  در کشور ما نیز موتر کرولا کاملاً یک موتر شناخته شده است و علاوه بر آن از پیشینه خوب و پایدار برخوردار است؛ مردم ما در افغانستان از موتر های تویتا کرولا به شکل تکسیرانی هم خوب بهره گرفته اند, چون این موتر امتحان خود را به‌ تمامی پس داده است؛ در جایی خواندم که برخی از مدل‌ های کرایه ای و دهه نودی تویوتا کرولا، فاصله یک میلیون کیلو متر کارکرد را نیز به‌ سلامت طی کرده‌ اند و این امر به تنهایی گواهی است بر کیفیت بسیار خوب این موتر. موتر تویوتا به دو ورژن یا نسخه به بازار های جهان عرضه می شود یعنی ورژن اروپایی و  ورژن آمریکایی عرضه می‌شود که فعلا در افغانستان کرولای اروپای بسیار زیاد مورد علاقه مردم قرار گرفته خصوصا کرولای جرمنی بسیار مشهو است. خوب کرولای اروپای "Corolla Germany" نسبت به کرولای امریکایی خوبش و محکم تر است.

شاید موتر تویوتا کرولا را بتوان از پرفروش‌ ترین مدل‌ ها در بازار خاورمیانه Middle East دانست. علاوه بر کشور های عرب در افغانستان Afghanistan نیز، تویوتا کرولا بیش از 90 درصد در استفاده مردم قرار دارد, و تمامی ورژن های تویتا کرولا از مدل‌ های دهه نودی گرفته تا مدل های امروزی آن، در سرک های افغانستان در حال حرکت‌ اند؛ بهای تقریبی این مدل‌ ها نیز در این روزها از حدود 2500$ – 4000$ دالر برای مدل های دهه نودی (میلادی) تا 10000$ – 15000$ دالر برای مدل‌ های جدید متغیر است. موتر های تویوتا کرولا آن‌ چنان در افغانستان جا گرفته که مردم این کشور تمامی موتر های خورد و تیز رفتار را کرولا خطاب می‌ نمایند! این وضع نه با این شدت، بلکه تا حدی کمتر در کشور پاکستان نیز برقرار است؛ سرزمینی که سال‌ ها ست که در آن مدل‌ های مختلف تویوتا و از جمله کرولا بسته بندی می‌گردد. از دیگر ممالک همسایه که تویوتا کرولا در آن تولید و عرضه می‌شود کشور ترکیه می‌ باشد. 

چندی پیش ورژن Version 2015 کرولا توسط سایت "اتو میدل ایست" Auto middle east امارات تست شده است که در اینجا برخی از آن را تقدیمتان می‌کنیم. خلاصه بررسی کل امتیاز این موتر: 4 از 5 در سال 1966 میلادی و در گرماگرم خیزش اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود نهاد، تویوتا کرولا به‌عنوان پرفروش‌ ترین موتر در دنیا شهرت یافته ست. با مجموع فروش 40 میلیون عراده موتر تا سال 2013 میلادی، که هنوز هم ادامه دارد، یازدهمین نسل این موتر هم قرار است که به میزان این شمار بیفزاید.

موتر تویوتا کرولا 2015 به نحو شایان توجهی طرح پوزه اصلاح شده خود را که از جلو پنجره دوکی شکل لکسس الهام گرفته، به رخ بینندگانش می‌کشد، همچنین جلو پنجره کرومی شکلی که تا کناره‌ های بدنه امتداد یافته و چراغ‌ های جلو را در بر گرفته است. بسته به این که شما کدام نوع از این موتر را انتخاب کنید، چراغ های ایل ای دی ادغام شده با لامپ‌ های جلو و نیز طرح دو طرفه شیشه پاکن ها را دریافت خواهید نمود.

کابین دیشبورد این موتر ترکیب مرتب و شسته و رفته ای از رنگ بژ و مشکی را به نمایش می‌گذارد، این بخش توسط باریکه ای نقره‌ ای‌ رنگ به دو قسمت تقسیم می‌شود. فریم مشکی به‌ طور پراکنده ای اطراف سیستم صوتی و گیربکس آن را فرا گرفته است. این موارد، به همراه اجزای کرومی که اطراف نگه‌ دارنده های پیاله ها و نیز سیستم صوتی آن را دربر گرفته‌ اند، این موضوع را به ما یاد آوری می‌ کند که طراحان این موتر یک محیط چشمگیر و پر زرق و برق و نیز عاری از کهنگی را برای آن تدارک دیده‌ اند.

با به کارگیری حالت "ایکو" ECO در این موتر، از واکنش دریچه‌ های گاز کاسته شده و به شما کمک می‌کند که به نرمی و آرامی با آن رانندگی کنید. همچنین سیستم تهویه مطبوع اصلاح شده این موتر، یعنی با استفاده از تکنالوژی جدید در سیستم گیربکس اش سر انجن کم فشار وارد می شود که این امر هم به نوبه خود مصرف سوخت را در این موتر بهبود می‌بخشد.

آنچه که در این موتر ارائه می‌شود
 اکنون از انجن 1.6 لیتری در این مدل بهره گرفته می‌شود و هنوز هم از دور خارج نشده است. این موتر به همراه یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک، توان خروجی معادل 121 هارس پاور "Horse Power" و قوت "Torque" برابر با 154 نیوتن متر را دارد، البته به بهایی معادل 59,500 درهم. انجن کاملاً جدید 2 لیتری که جایگزین نمونه 1.8 لیتری در این موتر شده، توانی معادل 143  هارس پاور و قوت برابر با 187 نیوتن متر را از خود ارائه می‌دهد، بهای مدل‌ هایی هم که به این نوع از انجن مجهزند از 66,900 درهم شروع می‌شود.

جمع بندی نهایی تویوتا کرولا 2015 به لحاظ صرفه اقتصادی بهتر از نیسان تیدا و همچنین ارزان‌ تر از مزدا 3 و نیز جادارتر از هوندا سیویک "Honda Civic" می‌ باشد. اما با این وجود، هنوز هم برخی از جنبه‌ های شک‌ برانگیز در آن وجود دارد، مانند گزینه اختیاری چوکی های تاشو، در دسترس نبودن سانروف و یک گیربکس منول و غیر اتوماتیک Automatic. اما همه این موارد را می‌ توان در قیاس با قابلیت اطمینان ژاپنی این موتر نادیده گرفت و بعید است که این مسائل خدشه ای به وجه کرولا، که دارنده عنوان پرفروش‌ ترین موتر دنیاست، وارد نماید.
طراحی خارجی این موتر ستودنی است. 

1 comment:

  1. Wow, what a fascinating journey through the 50-year evolution of Toyota Corolla's best-selling cars! It's incredible to see how this iconic vehicle has evolved over the decades, adapting to changing styles, technologies, and market demands. The Corolla has truly stood the test of time, maintaining its reputation for reliability and innovation. For those of us who appreciate both the historical significance and the current innovations in the automotive industry, this article is a goldmine of information. And hey, if you're looking to sell a Toyota for cash in Brisbane, this evolution story might just make you want to hold onto your Corolla even tighter!

    ReplyDelete